Naafringen, centreerringen of pasringen
Waarom heb je centreerringen / naafringen nodig?
Velg producenten willen op grote schaal verschillende soorten velgen produceren tegen een zo laag mogelijke kostprijs. Dit doen ze o.a. door het asgat van de velg zo groot mogelijk te maken. Echter ontstaat dan het probleem dat de velg niet geschikt is voor elke auto. Dit is de reden waarom er centreerringen, oftewel naafringen, bestaan. Met een centreerring pas je de maat van het asgat aan naar de maat van jouw auto. Zo hoeven de velg producenten niet voor elk merk en type auto een verschillende maat velg te maken.
Centreerringen zijn niet alleen een hulpstuk voor bij het monteren van je velg. Ze zijn onmisbaar voor je auto. Zonder centreerring is het onmogelijk je velg exact in het midden te monteren. Een kleine afwijking kan al voor grote problemen zorgen naarmate de auto hogere snelheden bereikt. Denk hierbij aan hevig trillen, maar op lange termijn ook aan kapotte wiellagers.
Kunststof of aluminium centreerringen
De functie van beide soorten ringen is zo goed als gelijk. Maar in de praktijk zien we dat voor de massievere wielen aluminium ringen gebruikelijker zijn. Dit komt onder anderen door de duurzaamheid. Zo zal een aluminium ring onder grote druk minder snel breken. Echter is dit niet voor ieder wiel noodzakelijk en kunnen dus ook de goedkopere kunststof ringen prima worden toegepast.
Het opmeten van het naafgat
Bij het opmeten van de naaf van uw auto en het asgat van uw nieuwe velg kunt u het best een schuifmaat gebruiken. Zo kunt u exact de buiten- en binnenmaat meten. Mocht u dit gereedschap nu niet voor handen hebben kunt u ook een rolmaat gebruiken. De kans bestaat dan dat u niet de exact de juiste maat opmeet. Mocht u hieraan twijfelen dan kunt u altijd contact met ons opnemen. Onze mensen helpen u graag verder!